Mag dat wel, lang offline zijn?

Mag dat wel, offline zijn?

De afgelopen twee maanden heb ik bewust een soort van digitale detox gehouden. Klinkt een beetje als een modewoord, maar ik had er echt nood aan. Juni en juli waren namelijk superdruk, zowel op privé- als op werkvlak. Toen we begin augustus met het gezin richting Zweden trokken, vond ik dat het perfecte moment voor een offline periode. Drie weken, dat was het plan, maar het werden er uiteindelijk zeven. En dat was een goede zaak. Want daardoor is voor mij nu zoveel duidelijker geworden wat ik precies wil gaan doen.

Maar wat dan met je business?

Kijk, ik snap het wel, hé. Want als je de goeroes mag geloven, is consistentie de heilige graal. Niet dat ik dat volledig ontken.

Maar ik heb al zoveel ondernemers gezien die zich daar zo hard aan vasthouden dat ze op een bepaald moment gewoon op zijn.

Dat het niet meer stroomt, dat er geen inspiratie meer is en dat ze nog net geen degout hebben gekregen van al dat social media-gedoe. En wat dan met je business?

Wat ik leerde van die pauze

Mensen kiezen zelf wat ze consumeren

We denken vaak dat onze volgers het meteen merken als we even offline zijn. Maar zo werkt het helemaal niet. Ze onthouden niet het aantal keer dat jij online komt, maar de de keren dat je echt iets raakte. Trouwens, die content blijft ook gewoon staan, zelfs als er even stilte is. Bedenk zelf maar even: valt het je op als iemand een tijdje niet online was? En zelfs als dat al zo was, zou je daardoor dan niet meer geïnteresseerd zijn in wat ze delen of doen?

De band met je volgers is sterker dan je denkt

Mensen voelen zich vaak echt verbonden met iemand die ze volgen, zelfs al heb jij hen nog nooit ontmoet. En die band verdwijnt niet als jij even offline bent. Integendeel. Soms wordt die net sterker, omdat je toont dat je ook maar gewoon een mens bent.

Consistentie is niet hetzelfde als relevantie

Consistentie heeft zijn nut, ja. Het toont dat je bewust bezig bent met je business en dat je ze serieus neemt. Maar consistentie zonder relevantie? Da’s gewoon ruis. Mensen haken sneller af op iets wat leeg voelt dan op een korte pauze. Ze onthouden liever dat éne moment waarop je echt iets raakte, dan tien posts die nergens over gingen.

Stilte voedt creativiteit

Ons brein heeft af en toe rust nodig. En die rust creëer je niet door nóg meer te plannen of te produceren, maar net door even niet te moeten.

Tijdens mijn weken offline merkte ik het zelf:
van zodra de druk wegviel, kwamen de ideeën vanzelf.

Creatieve recuperatie, noemen ze dat ook wel in de psychologie. Offline gaan is dus niet zomaar pauzeren. Het is ruimte maken voor nieuwe inspiratie.

Dus: mag dat wel, zo’n hele tijd offline zijn?

Ja, tuurlijk. En soms is het zelfs echt nodig. Het gaat er niet om dat je altijd zichtbaar bent. Het gaat erom dat jij zichtbaar bent op de momenten dat het goed voelt, dat je echt in je verhaal gelooft, en dat wat je deelt waardevol is.

Dus mag dat wel, zo’n hele tijd offline zijn? Absoluut.

Vond je dit interessant?

In mijn podcast ’t Is te zeggen deel ik in aflevering 4 het volledige verhaal: waarom ik zeven weken offline ging, wat dat met mijn creativiteit deed en hoe je zelf rust kan vinden in je zichtbaarheid.​